Vyhledávání


Dříve nemyslitelné se stává skutečností: Ukrajinci jdou radši do vězení, než válčit

27.04.2015 18:32

Zdroj: AC24.cz(AC24.cz)

List Washington Post napsal, že Ukrajinci souhlasí s tím, že budou uvězněni za vyhýbání se vojenské službě, jenom aby se nemuseli účastnit bojových akcí na východě Ukrajiny. Těm, kteří se vojenské službě vyhýbají, a dezertérům hrozí pokuty a vězení od dvou do pěti let. Ukrajince to však nezastavuje.
 
„Já raději budu sedět tři roky ve vězení, kde mi dají najíst a kde budu v bezpečí, než abych šel sloužit. Tahle vláda je u moci už rok a já i nadále musím pracovat dva dny na to, abych si mohl koupit bochník chleba. Za takovou vládu bojovat nechci", cituje WP slova šestadvacetiletého zaměstnance hutnického podniku Andreje, který byl povolán v březnu.
 
Andrej žije ve Slavjansku, který se od poloviny dubna minulého roku do začátku července nacházel pod kontrolou domobranců. Sympatie obyvatel jsou i nadále rozděleny a ze 40 Andrejových známých, kteří byli povoláni, se chystá jít bojovat jenom jeden.
 
„Bojovali jsme za nezávislost a za právo žít a pracovat ve vlastním regionu. Když přišla armáda, tak nás dva měsíce v kuse ostřelovala. A teď mám jít za ni bojovat? Já si to nemyslím", cituje Andreje list.
 
Dokonce i ti Ukrajinci, kteří se účastnili protestů na konci roku 2013 a na počátku roku 2014, nechtějí jít do armády, protože se bojí o život.
 
„Já jsem se už dávno rozhodl, že nebudu na povolávací rozkaz reagovat. Absolutně mě nezajímá účast v tomto konfliktu. Oni (úřady a velitelství — pozn. red.) měli konat efektivněji, aby omezili ztráty. Já nechci seznamy obětí doplňovat", uvádí WP slova pětadvacetiletého zaměstnance kyjevské nevládní organizace Igora.
 
Ukrajinskou armádou zmítají problémy, mezi kterými je úplatkářství u odvodových komisí a neefektivní systém náběru a přípravy nových vojáků. Kromě toho, rodiny zabitých vojáků musejí velmi často tvrdě bojovat o to, aby dostali podporu, kterou jim stát slíbil.
 
„Nerozumíme, za co bojujeme, vláda neříká lidem nic o cílech této války", cituje vydání vojenského analytika Alexeje Arestoviče, který poznamenává, že dokonce ani po roce bojů se konflikt na Ukrajině oficiálně nenazývá válkou.
 
Dříve média oznámila, že mobilizace na Ukrajině, která byla vyhlášena na počátku roku 2015, zkrachovala. Obyvatelé Ukrajiny si začínají uvědomovat „reálnou a strašnou" cenu války. Podle jejich názoru se konflikt od dubna 2014 přeměnil na „krvavý vyčerpávající mlýnek na maso", který si podle různých zdrojů vyžádal od 5.000 do 50.000 vojáků i civilistů.